Uithuizen

Hart van het Hogeland

Uithuizen

Het eindpunt van het Boterdiep, het begin van uw ontdekkingstocht op het Hogeland. Een gebied van ongekende schoonheid. Geniet van de weidsheid. Bewonder de prachtige luchten. Beleef in stilte de natuur aan de Waddenkust. Hieronder hebben we enkele toeristische attracties op het Hogeland weergegeven.

Menkemaborg.

afstand ca. 500 mtr

De Menkemaborg is een volledig ingericht kasteel met tuinen, grachten en singel, die samen een beeld geven van het leven en wonen op een Groninger borg in de 18e eeuw. Zeer bijzonder zijn de barokke schoorsteenmantels, het staatsieledikant, de herenkamer en de keuken. Naast de formele tuin ligt een bijzondere zonnewijzertuin en is er een fruithof. De rozentunnel in de groente- en kruidentuin bloeit in juli. Schathuis met restaurant.

Noordpolderzijl

afstand ca. 9 km

In het uiterste noorden van de het vasteland van de provincie Groningen, enkele kilometers ten noorden van het dorpje Usquert, ligt Noordpolderzijl met het kleinste open zeehaventje van Nederland. Eb en vloed hebben hier vrij spel en alleen bij hoogtij is het mogelijk dit unieke haventje in en uit te varen.
Noordpolderzijl is een oase van rust en ruimte, waar u even bij kunt komen van de drukte van alle dag.

Openluchtmuseum Warffum

afstand ca. 9,5 km

Het verleden komt tot leven in het hart van het Noord-Groninger dorp Warffum. Ontdek in openluchtmuseum Het Hoogeland het platteland van ruim honderd jaar geleden. Kijk rond in twintig oude gebouwen en ervaar hoe de mensen vroeger woonden en werkten. Woonkamers, slaapkamers en werkplaatsen zijn met zoveel oog voor detail ingericht, dat het lijkt alsof de bewoners even weg zijn.

Poldermolen Goliath

afstand ca. 13 km

Het is even rijden (fiets, auto en tegenwoordig kun je er zelfs met de trein komen) maar dan heb je ook wat. De oude Poldermolen Goliath in de Eemshaven. Midden tussen de moderne windmolens staat deze oude Poldermolen. Rond 1882 is deze gebouwd en wordt in stand gehouden door een stichting met als initiatiefneemster Ida Wieringa.

Zeehondencentrum Pieterburen

afstand ca. 18 km.

Zeehondencentrum Pieterburen is een ziekenhuis voor zeehonden dat je kunt bezoeken. Na het kopen van een kaartje krijg je toegang tot het bezoekerscentrum en mag je op gepaste afstand kijken naar de zeehonden in de drie fasen van opvang. Van de warme ruimtes in de eerste fase tot de grote baden in de laatste fase. Er is een interactieve tentoonstelling in het Bezoekerscentrum voor jong en oud en tijdens weekenden en vakanties zijn er speciale activiteiten waar je aan deel kunt nemen.

Wadloopcentrum Pieterburen

afstand ca. 18 km.

Bij wadlopen denk je al gauw aan mensen die ploeteren door het zware slik en vervolgens kilometers lange tochten sjouwen door het water en over de zandplaten. In de begintijd was dit ook zo, maar de laatste jaren heeft het Wadloopcentrum Pieterburen steeds meer wadlooptochten ontwikkeld die redelijk gemakkelijk te lopen zijn. Tochten, maar ook vooral wadbelevingen voor jong en oud. Zodat iedereen kan genieten van wat het Wad te bieden heeft.

Met de trein naar de Eemshaven

Met de opening van de nieuwe spoorlijn krijgt Nederland er voor het eerst sinds 2012 (Hanzelijn) een nieuw spoortraject bij. Roodeschool verliest na 125 jaar zijn positie als het noordelijkste station van Nederland. Dat was het sinds de opening van het Hogelandspoor vanaf Sauwerd in 1893.

Vanaf het station stapt u heel eenvoudig op de boot die u naar het Duitse Waddeneiland Borkum brengt.